کد های پی ال سی اتوکلاو
نوشته شده توسط : alitala

 

آشنایی با پی ال سی لوگو در اتوکلاو سلامت صنعت بوعلی 

پی ال سی لوگو برای کنترل و مدیریت فرآیندهای ساده و کوچک، بسیار کاربرد دارد. برخورداری از ورودی و خروجی محدود و قیمت مقرون به صرفه در مقایسه با سایر پی ال سی ها، از مهم ترین دلایل استفاده از پی ال سی Logo به شمار می رود.

پی ال سی های لوگو به وسیله شرکت مطرح و شناخته شده زیمنس (Siemens) ساخته و پرداخته می شوند.

این نوع پی ال سی در اتوماسیون صنعتی از کوچک ترین پی ال سی ها به شمار می آید. بر همین اساس، در حوزه اتوماسیون صنعتی از این نوع کنترل کننده با عنوان مینی پی ال سی (mini plc) نام برده می شود. برنامه نویسی ساده، سهولت در نصب و اجرا، سیم کشی محدود و ساختار و حجم کوچک را می توان از مهم ترین ویژگی های PLC LOGO برشمرد.

پی ال سی لوگو

لازم به ذکر است که در حوزه پی ال سی نمونه های متنوع و مختلفی از کنترل کننده ها وجود داشته که متناسب با ویژگی ها و مشخصات مختص به خود نام گذاری و مورد استفاده قرار می گیرند. پی ال سی ها از لحاظ نوع اتصال و سیم کشی، غالبا دارای کارکرد یکسان و مشابه می باشند. وجه تفاوت و تمایز این تجهیزات معمولا از چگونگی برنامه ریزی و نوع و مدل نرم افزار ناشی می شود.

پی ال سی LOGO از محصولات کوچک و مقرون به صرفه سیستم های کنترلی و خانواده بزرگ پی ال سی تلقی می گردد. همچنین، پی ال سی های لوگو از لحاظ سخت افزاری، به نسبت سایر کنترل کننده ها، در ساختار خود از تجهیزات و تشکیلات کمتری برخوردار می باشند.

در مقاله دیگری به بررسی انواع پی ال سی پرداخته ایم، برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله “انواع PLC و مزایا و معایب ” را مطالعه نمایید.

اجزا پی ال سی لوگو (Logo )  

در اتوکلاو سلامت صنعت بوعلی 

پی ال سی LOGO

1- منبع تغذیه

از اجزای اصلی تشکیل دهنده ساختار پی ال سی لوگو بوده که وظیفه تامین ولتاژ لازم و مورد نیاز PLC را بر عهده دارد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که تغذیه سخت افزار پی ال سی توسط دو پایانه با عنوان L1 و n صورت می گیرد. همچنین، ولتاژ ورودی دستگاه به پایانه های پی ال سی متصل می گردد.

2- واحد پردازشگر یا ماژول اصلی

در این بخش ترکیبی از خروجی ها، ورودی ها و پردازنده مرکزی قرار دارد. ماژول اصلی به عنوان مغز سیستم، بر روی کنترل خروجی ها و پردازش بهینه سیگنال های ورودی نظارت می کند. اطلاعات و داده های بیرونی از طریق ورودی ها به قسمت cpu سیستم ارسال می شود. در بخش cpu داده ها پردازش شده و پس از اتخاذ تصمیم های لازم و مورد نیاز، به وسیله خروجی ها به محیط پیرامون ارسال می گردد. ورودی ها غالبا در دو نوع آنالوگ و دیجیتال می باشند. همچنین، ماژول های اصلی پی ال سی logo در دو دسته دارای نمایشگر و دکمه (Logo basic) و سری بدون نمایشگر (Logo Pure) موجود است.

3- ترمینال خروجی از دیگر اجزای پی ال سی لوگو

خروجی های در نظر گرفته شده برای پی ال سی های لوگو متناسب با نوع نیاز و نحوه کارایی، از نوع الکترونیک یا رله می باشند. حرف R، نشان دهنده خروجی از نوع رله است. در غیر این صورت، خروجی مورد نظر از نوع ترانزیستوری یا الکترونیک می باشد. جریان خروجی رله ای در مقایسه با خروجی ترانزیستوری بیشتر می باشد. جریان خروجی رله ای برابر با 10 آمپر برآورد شده است. این در حالی است که جریان خروجی الکترونیک حداکثر 3/0 آمپر می باشد.

4- پایانه ورودی

این بخش از PLC لوگو وظیفه دریافت اطلاعات و داده ها را بر عهده دارد. در یک تقسیم بندی کلی، ورودی های در نظر گرفته شده برای پی ال سی ها در دو دسته ورودی های دیجیتال و آنالوگ طبقه‌بندی می شوند.

5- کارت حافظه یکی از دیگر اجزا پی ال سی لوگو

این قسمت برای ذخیره سازی و نگهداری داده ها و اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد. کارت‌های حافظه این نوع پی ال سی در دو مدل حافظه موقت و دائم موجود می باشند. حافظه موقت برای نگهداری برنامه های کاربر، شمارنده ها و تایمرها کاربرد دارد. از سوی دیگر، برای ذخیره دائم و همیشگی اطلاعات، داده ها و برنامه های کاربر، حافظه دائم استفاده می گردد.

حتما بخوانید: معرفی شغل PLC 

PLC لوگو

مزایا و موارد کاربرد پی ال سی لوگو

ردپای پی ال سی لوگو به علت ساختار کوچک و کارایی مناسب، در بسیاری از صنایع و کارخانجات تولیدی به چشم می خورد. تجهیزات مربوط به حمل و نقل، سیستم های سرمایشی و گرمایشی، حوزه دام و طیور، سیستم‌های کنترلی آسانسور، کنترل و مدیریت پمپ ها و سیستم های کنترل کننده آبیاری، برخی از مهم ترین موارد کاربرد این نوع پی ال سی قلمداد می گردد.

کاهش هزینه ها، افزایش ضریب ایمنی و اطمینان و نصب آسان و راه اندازی سریع، از مزیت های قابل توجه PLC لوگو به شمار می رود. انعطاف پذیری بسیار بالا، آسان و راحت بودن فرآیند اصلاح خطاها و اعمال تغییرات، قابلیت برنامه نویسی دستی، امکان رمز گذاری و قیمت مناسب، از دیگر مزایای پی ال سی های لوگو به حساب می آید.

انواع پی ال سی Logo  

در اتوکلاو سلامت صنعت بوعلی 

این نوع از پی ال سی در سه مدل standard، long و bus طراحی و تولید می شوند. مدل استاندارد در نسل های مختلفی موجود می باشد. نسل یک این مدل دارای 4 ورودی  و 4 خروجی دیجیتال است. نسل 3 دارای 8 ورودی آنالوگ، 16 خروجی دیجیتال و 24 ورودی دیجیتال می باشد. نسل های 4 و 5 حداکثر از 2 خروجی و 8 ورودی آنالوگ، 16 خروجی و 24 ورودی دیجیتال برخوردار هستند. OBA0، OBA1، OBA3، OBA4 و OBA5، نسل های مختلف این مدل می باشند.

مدل LONG، از ورودی ها و خروجی ها تا دو برابر بیشتر از مدل استاندارد بهره می برد. 230RCL، 24RCL، 24L و 12/24RCL، مدل های مختلف پی ال سی long می باشند. همچنین، مدل های RCLB11 24 و RCLB11 230 از نسل های مختلف مدل BUS هستند.

حرف آخر

در این مطلب به بررسی یکی از انواع پی ال سی یعنی لوگو پرداخیتم. این پی ال سی از PLC های تولید شده در شرکت زیمنس بوده و در صنایع بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. plc دلتا یکی از دیگر انواع مهم پی ال سی است که در مقالات بعدی به معرفی آن پرداخته ایم





:: برچسب‌ها: اتوکلاو,اتوکلاو بخار,اتوکلاو بیمارستانی,اتوکلاو ایرانی,اتوکلاو کلاسb, ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: